با ما تماس بگیرید: 03136670004

تاریخچه شرکت HP

شرکت HP یا هیولت پکارد (hewlett packard) در هنگام تاسیس، با سرمایه اولیه اندکی معادل ۵۳۸ دلار کار خود را شروع کرد و اکنون پس از گذشت حدود 80 سال به بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر این شرکت در بیش از ۱۶۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. HP که از گاراژی در ایالت کالیفرنیا کار خود را شروع کرد بعدها ده‌ها و صدها زیر مجموعه برای خودش ایجاد کرد و یکی از قطب‌های بزرگ صنعت کامپیوتر در دنیا شد
تاریخچه شرکت HP

 

شرکت HP در سال 1936 توسط ویلیام بیل ردینگتون هیولت ) ( William “Bill” Redington Hewlett و دیو پکارد (Dave Packard ) تاسیس شد. این دو فعالیت های خود را از گاراژی در منطقه پائولو آلتو کالیفرنیا شروع کردند.

گاراژی که هیولت و پکارد از آنجا فعالیت های اولیه شرکت خود را شروع کردند

هیولت و پکارد تصمیم گرفتند نامی برای کمپانی خود انتخاب نمایند بر این اساس تصمیم گرفتند نام‌های خود را بر روی کمپانی قرار دهند و قرعه انداختند که نام هر کدام اول افتاد شروع نام شرکت با حرف اول صاحب نام خواهد بود و دومین حرف از اسم نفر دوم باشد که بالاخره نام هیولت اول افتاد و بدین ترتیب نام شرکت HP شد.  این شرکت با بهره گیری از ایده های پروفسور فردریک ترمن  (Frederick Terman) اولین محصولات خود را تولید کرده و به عنوان تولید کننده  تجهیزات پیشرفته و حرفه ای شهرت یافت.

ویلیام هیولت(سمت چپ) و دیو پکارد(سمت راست) در کنار هم

روند رشد و توسعه

از اولین مشتریان این شرکت والت دیزنی بود که هشت اُسیلاتور صوتی برای تولید یکی از انیمیشن هایش سفارش داد. در طول جنگ جهانی دوم شرکت HP در ساخت نوعی رادار و همچنین فیوزهای پوسته توپ ها با مرکز تحقیقات دریایی آمریکا همکاری داشت.

پس از جنگ جهانی دوم شرکت HP با استفاده از درآمد حاصله در طول جنگ دوم جهانی و سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه به تولید شمارنده های فرکانس بالا روی آورد که به یکی از پرفروش ترین تولیدات آن زمان شرکت تبدیل شد. در آن زمان رادیوهای FM و ایستگاه های پخش تلویزیونی به سرعت در حال رشد بودند و نیاز به این فن آوری  HP در این حوزه، جهت تطبیق فرکانسی امواج ارسالی آنها با مقررات سازمان FCC آمریکا بسیار محسوس و ضروری بود. در جنگ داخلی کره نیز درآمد خوبی نصیب این شرکت شد.

یکی از دستاوردهای هیولت پکارد در سال 1964 شکل گرفت. مهندسین این شرکت وسیله ای را ابداع کردند که با استفاده از آن سرعت همگام سازی دقیق با ساعت اتمی جهانی را به یک میلیونیم ثانیه می رساند. نام این وسیله HP 5060A  بود و پایه آن پرتوهای  عنصر سِزیوم بود. چهار سال بعد این شرکت اولین ماشین حساب رومیزی را به بازار عرضه کرد. در سال 1972 با استفاده از فن آوری مدارهای مجتمع این شرکت موفق به ساخت اولین ماشین حساب جیبی (ابعاد کوچک) شد.

اولین ماشین حساب جیبی تولید HP مدل HP65

گرچه رویکرد HP پس از جنگ دوم جهانی تغییر کرد اما پیشینه همکاری های آن در حوره نظامی هنوز هم بر فعالیت های آن سایه افکنده بود و بسیاری از تولیدات آن جهت تست و توسعه تجهیزات نظامی که وابسته به الکترونیک و فن آوری نیمه هادی ها بودند کاربرد فراوان داشتند. در همین مدت پروژه ساخت دو نمونه از موفق ترین جنگنده های هوایی آمریکا یعنی F16 و A-10 زیر نظر پکارد کلید خورد.اولین رایانه نیز در سال ۱۹۷۴ با چهارکیلو بایت RAM توسط این شرکت ابداع شد.

این شرکت در سال 1957 به سهامی عام تغییر پیدا کرده و در سال 1961 به بازار بورس نیویورک پیوسته و پس از آن در سال 1963 به بازار آسیا وارد شد. از سال 1964 دیو پکارد به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره و ویلیام بیل ردینگتون هیولت به عنوان رئیس هیات مدیره فعالیت خود را ادامه دادند.سال ۱۹۷۷ درآمد شرکت از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفت، درحالی که کارکنان آن بیش از ۳۵ هزار نفر بودند. در این سال که هم هیولت و هم پکارد بازنشسته شدند و به عنوان مدیران افتخاری در شرکت فعالیت می کردند.

ویلیام هیولت(سمت راست) و دیو پکارد (سمت چپ)

یانگ به عنوان مدیرعامل به کار مشغول شد و تا سال ۱۹۹۲ در این سمت باقی ماند. شرکت، اولین رایانه شخصی، اولین رایانه دستی و اولین رایانه تماس دستی به ترتیب در سالهای ۱۹۸۰، ۱۹۸۲, ۱۹۸۳ توسط شرکت به بازار عرضه کرد و در سال ۱۹۸۴، HP، اولین چاپگر لیزری ابداع و به بازار مصرف روانه کرد. شرکت تاکنون مقام اول را در تولید این وسیله به خود اختصاص داده و تا سال ۲۰۰۵، ۳۸۵ میلیون چاپگر به سراسر دنیا فروخته است. در سال ۱۹۸۸ شرکت با ۸۷ هزار نفر پرسنل و درآمد ۸/۹ میلیارد دلاری، در جایگاه ۴۹ فهرست ۵۰۰ شرکت برتر فورچون قرار گرفت. از ۱۹۹۲ به مدت هفت سال لویس پلت مدیریت عامل شرکت را برعهده گرفت. سال ۱۹۹۵ دیوید پکارد کتاب «راه اچ پی» را که دربردارنده توضیح سبک مدیریت شرکت بود منتشر کرد و سال بعد درگذشت. در آستانه ورود به قرن بیست ویکم، تعداد کارکنان به ۸۴۴۰۰ نفر و درآمد به ۴۲ میلیارد دلار رسید.

در اولین سال هزاره جدید خانم کارلای فیورینا (Carly Fiorina) رهبری شرکت را دردست گرفت و دو سال بعد در یک اقدام متهورانه، طرح ادغام اچ پی و شرکت کمپک را به مرحله عمل رساند و شرکت اچ پی را با ۱۴۱ هزار نفر پرسنل و درآمد ۶/۵۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۴ به مقام یازدهم در فهرست فورچون رساند. این درحالی بود که هیولت در سال ۲۰۰۱ درگذشت.

کارلای فیورینا مدیر عامل شرکت  HP در سال های 2000 تا 2005

سال ۲۰۰۵ با برکناری فیورینا، مارک هرد به عنوان مدیرعامل شرکت اچ پی منصوب و مشغول به کار شد، درحالی که شرکت ۱۵۰ هزار نفر پرسنل و ۸۰ میلیارد دلار درآمد داشت و محصول و خدمت خود را به بازاری با بیش از یک میلیارد مشتری در سراسر جهان و بیش از ۱۶۰ کشور عرضه می کرد.

وضعیت کنونی شرکت

در هنگام تاسیس، سرمایه اولیه این شرکت ۵۳۸ دلار بود و اکنون پس از گذشت حدود 8۰ سال به بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر این شرکت در بیشتر از ۱۶۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. اچ پی در منطقه کالیفرنیا تأسیس شد شرکتی که بعدها ده‌ها و صدها زیر مجموعه برای خودش ایجاد کرد و یکی از قطب‌های بزرگ صنعت کامپیوتر در دنیا شد و گاراژ کوچکی که هیولت و پکارد در آن اولین محصول خود را تولید کردند به عنوان تنها نماد شرکت و محل تولد دره سیلیکون شناخته می‌شود. شرکت اچ پی هنوز هم در مسیر تحولات فناوری در صنعت الکترونیک پیشگام است. بعد از ادغام این شرکت با شرکت بزرگ Compaq، اچ پی توانست در بسیاری از حوزه‌های تولیدی و خدماتی جایگاه برتر را به دست آورد و با IBM وارد رقابت مستقیم شود.

چشم انداز فعلی این شرکت توسعه حوزه رایانه های صنعتی، تجهیزات شبکه و ذخیره ساز و خدمات تحویل کالا بوده و این محصولات آن بازه بسیار متنوعی از جمله رایانه های شخصی، سرورهای شبکه، تجهیزات شبکه، تجهیزات ذخیره سازی، نرم افزار، چاپگرها و تجهیزات پردازش تصویر را شامل می شوند. تعداد کارمندان این شرکت که در سراسر دنیا پراکنده هستند به 317500 نفر می رسد.

 

منابع:

https://www.britannica.com

https://successstory.com

 

کاربرگرامی لطفا از طریق فرم نظر سنجی ذیل همین صفحه ما را از نظرات خود مطلع فرمائید. اطلاع از بازخورد مطالب ما را در جهت بهبود و تداوم اطلاع رسانی به شما عزیزان یاری خواهد کرد.

 

مقالات مرتبط

مروری بر تاریخچه شرکت سیسکو سیستمز


نظرات کاربران
ارسال نظر
سایر مقالات
تفاوت های Voip و سیستم تلفنی آنالوگ

تفاوت های Voip و سیستم تلفنی آنالوگ

سانترال یک دستگاه فیزیکی مرکزی است که از آن جهت مدیریت تماس های سازمان استفاده می شود، زیر ساخت مورد استفاده در سانترال ها کابل مسی می باشد و برای توسعه نیاز است که برای هر مورد جدید کابل کشی انجام شود.
ویدئوکنفرانس SX20 Cisco و مزایای آن

ویدئوکنفرانس SX20 Cisco و مزایای آن

Cisco TelePresence SX20 Quick Set (SX20 Quick Set) (ویدئوکنفرانس SX20 Cisco) می‌تواند هر صفحه‌ نمایش تخت را به یک سیستم ویدئو کنفرانس ظریف و قدرتمند تبدیل کند. SX20 Quick Set برای ارائه ویدئو با وضوح بالا و کنفرانس چند شاخه‌ای با انعطاف‌پذیری مناسب برای اندازه و تنظیمات مختلف اتاق طراحی شده است و قیمت مناسب دارد. SX20 Quick Set از قابلیت تعبیه شده برای پشتیبانی چند نقطه‌ای با فناوری Cisco TelePresence MultiSite پشتیبانی می‌کند.
ویدئوکنفرانس آوایا CU360

ویدئوکنفرانس آوایا CU360

استفاده از ویدئوکنفرانس در برگزاری جلسات کاری و آموزش از راه دور یکی از تکنولوژی‌های بسیار کاربردی است. این سیستم با ایجاد یک ارتباط صوتی - تصویری بین چند مکان مجزا و دور از هم به ما امکان برقراری ارتباط با افراد مختلف در مکان‌های مختلف را به طور هم‌زمان می‌دهد. یکی از محصولات پیشرو در این عرضه ویدئوکنفرانس آوایا CU360 است.