با ما تماس بگیرید: 03136670004

معرفی انواع تجهیزات شبکه

با مدرن شدن دنیا و پیشرفت تکنولوژی راه‌های ارتباطی و انتقال داده‌ها، ابزارهای سنتی جای خود را به شیوه‌های مدرن مانند انواع تجهیزات شبکه داده‌اند.
معرفی انواع تجهیزات شبکه

کامپیوتر و اینترنت دو نمونه از مهمترین و تاثیرگذارترین ابزارها برای انتقال داده‌ها هستند. شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری از این تکنولوژها استفاده می‌کنند اما برای سرعت بخشیدن و بهبود عملکرد کارهای خود نیاز به زیر ساخت‌هایی مانند Network دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع تجهیزات شبکه که برای پیکربندی سیستم‌های کامپیوترها مورد نیاز هستند، آشنا کنیم.

شبکه کامپیوتری چیست؟

شبکه کامپیوتری به مجموعه‌ای از دو یا بیشتر از کامپیوتر‌ها گفته می‌شود که به یک‌دیگر متصل هستند و می‌توان از طریق آن‌ها اطلاعات را به اشتراک گذاشت اما برای برقرای این ارتباط به تجهیزات شبکه نیاز است تا این Network بتواند به درستی کار خود را انجام دهد.

انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری

تجهیزاتی که در نتورک‌های کامپیوتری استفاده می‌شود به دو بخش پسیو و اکتیو دسته‌بندی می‌شوند.

تجهیزات پسیو نتورک چیست؟

تجهیزات شبکه پسیو به تجهیزاتی گفته می‌شوند که برای انتقال اطلاعات به هیچ جریان برقی احتیاج ندارند.

فیبر نوری

یکی از انواع تجهیزات شبکه که برای انتقال سیگنال و دیتاها استفاده می‌شود، فیبرهای نوری هستند. از فیبرهای نوری در مسافت‌های طولانی با سرعت بالا برای انتقال سیگنال‌ها و اطلاعات بدون افت استفاده می‌شود.

کابل شبکه

از دیگر تجهیزات شبکه ها می‌توان به کابل‌ها اشاره کرد. از کابل های شبکه در خطوط تلفن و نتورک‌های کامپیوتر استفاده می‌شود.

سوکت یا کانکتور فیبر نوری

سوکت فیبر نوری از دیگر تجهیزات شبکه است که برای اتصال فیبر نوری با دیگر تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کانکتور

از دیگر تجهیزات برای اتصال می‌توان به کانکتور شبکه اشاره کرد.

Rack رک

رک به محضظه‌هایی فلزی همراه با هواکش، چرخ و قفل هستند که تجهیزات را در آن نگه‌داری می‌کنند.

پچ پنل

از دیگر تجهیزات شبکه که در رک ها استفاده می‌شود، پچ های پنل هستند. این پچ‌ها وظیفه دارند کابل‌هایی که در محفظه قرار دارند را جمع‌آوری کنند.

تجهیزات نتورک اکتیو چیست؟

به تجهیزاتی گفته می‌شوند که برای انتقال اطلاعات به جریان الکتریکی برق نیاز دارند.

روتر ها

روتر ها از مهمترین تجهیزات شبکه هستند. وظیفه آن‌ها برقراری ارتباط بین شبکه‌های متفاوت و شناسایی کردن آیپی‌ها است.

سوییچ شبکه

از دیگر تجهیزات نتورک اکتیو می‌توان به سوئیچ ها اشاره کرد. وظیفه این تجهیزات برقراری ارتباط بین چند کامپیوتر، انتقال دیتا‌ها به وسیله چند کاربر و تقسیم پهنای باند است.

اکسس پوینت

اکسس پوینت بسیار شبیه به سوییچ‌ها هستند و وظیفه ارتباط کامپیوترها را از طریق شبکه بی‌سیم دارند.

مودم

مودم ها یکی از شناخته‌ترین تجهیزات شبکه ها هستند و از آن‌ها برای برقراری ارتباط با اینترنت استفاده می‌شود.

سرور ها

یکی از مهمترین بخش‌های تجهیزات شبکه سرور ها هستند. این سرورها وظیفه سرویس رسانی را دارند و با توجه به نتورک‌های متفاوت در ابعاد با کارایی‌های متفاوت تولید می شوند.

سخن آخر

پیشرفت تکنولوژی کمک بزرگی به برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات کرده است. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تجهیزات شبکه که از مهمترین ادوات برای انتقال دیتاها هستند آشنا کنیم. شما نیز اگر نظری درباره استفاده از این تجهیزات دارید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
سایر مقالات
تفاوت های Voip و سیستم تلفنی آنالوگ

تفاوت های Voip و سیستم تلفنی آنالوگ

سانترال یک دستگاه فیزیکی مرکزی است که از آن جهت مدیریت تماس های سازمان استفاده می شود، زیر ساخت مورد استفاده در سانترال ها کابل مسی می باشد و برای توسعه نیاز است که برای هر مورد جدید کابل کشی انجام شود.
ویدئوکنفرانس SX20 Cisco و مزایای آن

ویدئوکنفرانس SX20 Cisco و مزایای آن

Cisco TelePresence SX20 Quick Set (SX20 Quick Set) (ویدئوکنفرانس SX20 Cisco) می‌تواند هر صفحه‌ نمایش تخت را به یک سیستم ویدئو کنفرانس ظریف و قدرتمند تبدیل کند. SX20 Quick Set برای ارائه ویدئو با وضوح بالا و کنفرانس چند شاخه‌ای با انعطاف‌پذیری مناسب برای اندازه و تنظیمات مختلف اتاق طراحی شده است و قیمت مناسب دارد. SX20 Quick Set از قابلیت تعبیه شده برای پشتیبانی چند نقطه‌ای با فناوری Cisco TelePresence MultiSite پشتیبانی می‌کند.
ویدئوکنفرانس آوایا CU360

ویدئوکنفرانس آوایا CU360

استفاده از ویدئوکنفرانس در برگزاری جلسات کاری و آموزش از راه دور یکی از تکنولوژی‌های بسیار کاربردی است. این سیستم با ایجاد یک ارتباط صوتی - تصویری بین چند مکان مجزا و دور از هم به ما امکان برقراری ارتباط با افراد مختلف در مکان‌های مختلف را به طور هم‌زمان می‌دهد. یکی از محصولات پیشرو در این عرضه ویدئوکنفرانس آوایا CU360 است.