با ما تماس بگیرید: 03136670004

تفاوت های Voip و سیستم تلفنی آنالوگ

سانترال یک دستگاه فیزیکی مرکزی است که از آن جهت مدیریت تماس های سازمان استفاده می شود، زیر ساخت مورد استفاده در سانترال ها کابل مسی می باشد و برای توسعه نیاز است که برای هر مورد جدید کابل کشی انجام شود.
تفاوت های Voip و سیستم تلفنی آنالوگ

 

تفاوت های VoIP و سیستم تلفنی آنالوگ(سانترال های قدیمی)
سانترال یک دستگاه فیزیکی مرکزی است که از آن جهت مدیریت تماس های سازمان استفاده می شود، زیر ساخت مورد استفاده در سانترال ها کابل مسی می باشد و برای توسعه نیاز است که برای هر مورد جدید کابل کشی انجام شود.
VoIP ویپ همانند سانترال کار می کند یعنی مدیریت تماسهای داخلی و خارجی سازمان را بر عهده دارد، اما تفاوتهای اساسی با سانترال دارد. صدا بر بستر پروتکل اینترنت (Voice Over Internet Protocol) نوعی از تکنولوژی برقرای ارتباط شامل سخت افزار و نرم افزار است که اجازه برقراری ارتباط بر بستر اینترنت و شبکه را می دهد، بر خلاف سیستم تلفن آنالوگ  قدیمی که از سیم های مسی و در حالت جدید تر از فیبر نوری برای برقراری ارتباط استفاده میکند. VoIP   را همچنین با نام های تماس اینترنتی و IP  تلفنی هم می شناسند . سیستم VoIP  با تفکیک کردن صدای شما به صورت  پکت های دیجیتالی و ارسال آنها به عنوان داده های دیجیتالی بر روی اینترنت و شبکه کار می کند و مسوجود بودن VoIP بر روی انواع مختلفی از سیستم ها آن را برای همه کسانی که به اینترنت دسترسی دارند قابل دسترس کرده است. از سیستمVoIP  به روش های مختلفی میتوان استفاده کرد از جمله : استفاده از مبدل های VoIP  بر روی تلفن های معمولی ، استفاده از کامپیوتر ، استفاده از گوشی های هوشمند و استفاده از تلفن های مختص به VoIP .
در این مقاله قصد داریم تفاوتهای بین سانترال های آنالوگ قدیمی و سیستم VoIP را شرح دهیم تا کمکی در راستای تهیه تجهیزات مناسب به سازمان ها و کسب و کارها کرده باشیم.
1- تکنولوژی
یکی از تفاوتهای اساسی بین استفاده از سانترال های آنالوگ و استفاده ازVoIP  ویپ طریقه انتقال سیگنالهاست ، در حالیکه سانترال آنالوگ  سیگنال ها را بر بستر سیم های مسی انتقال می دهند ، VoIP  صدا را به صورت پکت های داده و در بستر شبکه و اینترنت انتقال می دهد ، به این معنا که سیستم تلفنی VoIP  به یک ارتباط زنده جهت ارسال و دریافت تماس نیاز دارد و سیستم های بسیار گران آنالوگ می توانند به راحتی با سیستم VoIP  جایگزین شوند. این سیستم به سادگی از قابلیت چند رسانه ای هم پشتیبانی میکند (انتقال صدا، تصویر و ...)در حالیکه سیستم تلفنی آنالوگ قدیمی مبتنی بر سیمهای مسی فقط صدا را انتقال می دهند.


2- ویژگی ها
هردو سیستم تلفنی VoIP  و آنالوگ  ویژگی های تماس خاص خود را دارندکه به شما امکان ارسال و دریافت تماس ها را می دهد ، اما وقتی در سطح حرفه ای از یک سیستم تلفنی صحبت به میان بیاید VoIP حرف بیشتری برای گفتن دارد و به لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه تر است.
سیستم تلفنی آنالوگ دهه ها پیش ساخته شده و تا به امروز به سختی گسترش پیدا کرده  است ، ویژگی مقیاس پذیری برای چنین سیستمی در دست فراهم آورندگان و تهیه کنندگان آن می باشد و فراهم کردن ویژگی های حرفه ای برای آن تقریبا غیرممکن است.
سیستم تلفنی مدرن VoIP  ویپ، برخلاف تلفن های آنالوگ ،عملکرد و قابلیت های فراوانی را با هزینه بسیار کمتر فراهم می آورند، به علاوه ویژگی های حرفه ای مثل Find Me / Follow Me و سرویس ویدئو کنفرانس را دارا می باشد که تلفن های آنالوگ در این زمینه ها حرفی برای گفتن ندارند .هم چنین ایجاد ارتباطات یکارچه یک مزیت بسیار بزرگ برای سیستم VoIP  محسوب میشود.
اگر میخواهید کنترل بیشتری بر روی کسب و کار خود و تجربه تماس هایتان داشته باشید سیستم تلفن VoIP  بهترین گزینه برای شما می باشد.با استفاده از این سیستم تلفنی شما می توانید از تلفن همراه ،کامپیوتر و تلفن های رومیزی جهت برقراری تماس استفاده کنید .
چند نمونه از ویژگی های VoIP در زیر آمده است:
-قابلیت جابه جایی: این قابلیتVoIP  را به یک انتخاب بسیار مهم رای کسب و کارها تبدیل کرده است، به طوریکه مجبور نخواهید بود برای برقراری تماس و دریافت آن حتما در دفتر کارتان حضور داشته باشید.
-سیستم پاسخگویی اتوماتیک: این سیستم جهت راهنمایی مشتریان برای تغییرات بوجود آمده در سازمان و یا راهنمایی جهت برقراری صحیح ارتباط با کاربر مورد نظر مشتری استفاده می شود.
- انتقال تماس : این قابلیت برای زمانی استفاده می شود که یک کاربر بخواهد تماس های دریافتی خود را به یک شماره تماس دیگر هدایت کند، این مورد می تواند برای مدیران در زمان هایی که در جلسات کاری حضور دارند و می خواهند تماس را به تلفن منشی منتقل کنند و یا در زمان هایی که یکی از کارمندان در سازمان حضور ندارد و میخواهیم تماس های تلفن وی از دست نروند و مواردی مشابه به آن استفاده شود.
ضبط مکالمات: امروزه ضیط مکالمات برای موارد بسیاری قابلیت استفاده دارد ، برای سنجش میزان کیفیت پاسخگویی کارمندان و در موارد بسیار دیگری که این ویژگی را برای کاربران با اهمیت نموده است.
آنالیز کردن تماس ها:با انالیز کردن تماس های دریافتی و همچنین تماسهای خروجی سازمان میتوان داده های بسیاری جهت کنترل بهتر و بیشتر بر کسب و کار به دست آورد.
استفاده از صندوق صوتی: وجود صندوق صوتی امروز برای سازمان ها یک ویژگی ضروری به نظر می رسد ، نظرات و انتقادات کاربران و مشتریان و همینطور ارسال بسیاری از درخواست ها از این طریق مقدور می گردد.
رد تماس خودکار: این قابلیت برای مواردی که امکان پاسخگویی به تماس ها و انتقال آن به مکان دیگر وجود ندارد بسیار کاربردی است.
قابلیت استفاده از تلفن نرم افزاری: این قابلیت امکان داشتن تلفن بر روی کامپیوتر و تلفن همراه را برایتان ایجاد می کند که همین مورد میتواند در کم کردن هزینه های سازمان برای خریدن تلفن رو میزی و  هزینه های استفاده از خط تلفن شهری جهت تماس با تلفن همراه کارمندان سازمان، که خارج از سازمان در حال کار می باشند، تنها با داشتن اینترنت ،نقش به سزایی داشته باشد.
تجمیع کسب و کار: تلفن های VoIP  می توانند با با ابزار ها و نرم افزار های بسیاری درون سازمان شما مثل ابزارهای CRM شما ، نرم افزارهای فروش و نرم افزارهای تجارت ایمیلی(Email Marketing) و ...  مجتمع شده و آنالیز داده های شما را بسیار ساده تر و نتیجه گیری های راحت تری را برای شما فراهم آورند.
3- هزینه ها:
استفاده از تلفن های آنالوگ قدیمی و سانترال های قدیمی هزینه های متعددی را برای سازمان شما ایجاد می کند از جمله هزینه های کابل کشی جدا گانه ، هزینه استفاده از تجهیزات گران قیمت هزینه های جا به جایی و به علاوه همه این هزینه ها هزینه های سرسام آور قبوض تلفن. تمامی هزینه های ذکر شده با استفاده از سیستم VoIP  بسیار کم و یا حتی قطع می شوند.
اگر از سانترال های قدیمی در سازمان خود استفاده می کنید حتما می دانید که برای اضافه کردن داخلی به سانترال ها و افزایش ظرفیت آنها باید از تجهیزات گران قیمتی استفاده کرد و هزینه کابل کشی به نقاط مورد نظر را هم به جان خرید اما در سیستم  VoIP  افزودن داخلی هزینه ای به اندازه ند کلیک در سرور را در بر دارد و در هر نقطه ای از سازمان که پورت شبکه وجود داشته باشد قابلیت وجود یک داخلی تازه هم وجود دارد، ضمن اینکه با در اختیار داشتن سوییچ هایی که POE  ساپورت هستند آداپتور های تلفن ها و کابل های آنها نیز حذف خواهند شد.
قابلیت اطمینان: قابلیت اطمینان به کارکرد صحیح و مداوم تلفن اتلاق میشود. این مورد در تلفن های قدیمی وجود دارد زیرا به عنوان مشتری یک خط جداگانه برای تماس با هر قسمتی که بخواهد تماس حاصل کند وجود دارد که ثبات در تماس ها را فراهم می آورد . ولی در طولانی مدت این تلفن ها قابل اعتماد نیستند زیرا این خطوط و این نحوه استفاده از تلفن (استفاده از سانترال های قدیمی) منسوخ و کهنه شده است. در دنیای پر تحرک امروز استفاده از تلفن های تا این حد ثابت و غیر قابل حرکت واقعا عجیب و غیر ممکن به نظر می رسد .
در همین زمینه میتوان عنوان کرد که سیستم های تلفن  VoIP  هم امروزه قابلیت اطمینان بالایی را دارا می باشند و پتانسیل بالایی جهت برقراری ارتباط با ثبات بالا دارند. با پیشرفت های بسیارزیاد در زمینه شبکه های کامپیوتری و امینت آنها سیستم تلفن VoIP  هم پیشرفته و با ثبات شده است.
در زیر  تفاوت های  بین PBX   (سانترال های آنالوگ قدیمی) و IP-PBX (VoIP)  را لیست نموده ایم :
1- هزینه های اولیه
نصب یک سانترال در محل مورد نظر یک پروژه بزرگ است و به هزینه اولیه زیادی نیاز دارد .منبع برق قطع نشدنی، روتر های گران قیمت،گیتوی ای گران قیمت ، نرم افزار ها و سخت افزار های مورد نیاز دیگر ، هزینه های زیادی را در بر خواهند داشت.که همه این ها قبل از در نظر گرفتن هزینه مورد نیاز برای خرید تلفن و هدست ها است.
اما باVoIP   اکثر هزینه مورد نیاز برای خرید  تلفن های مبتنی بر IP است که حتی آن را هم می توان با داشتن یک هدست USB و اتصال آن به کامپیوتر و استفاده از نر افزار کاهش داد که البته خیلی توصیه نمیشود.پ
2- هزینه های اجرا
هزینه قبض های تلفن ، هزینه نصب نرم افزار ها و تنظیمات آن و هزینه خرید لایسنس ها و تنظیمات سرویس ها ، به علاوه هزینه های جابه جایی های ممکن و کابل کشی مجدد و ... که این هزینه ها در  VoIP  حدود 60% کمتر است.
3- کیفیت تماس
 امروزه VoIP برای انتقال صدا از کدک های صوتی که PSTN برای ارسال تماس های صوتی HD استفاده می کند ، بهره می برد ، به این معنی که پهنای باند ناکافی و یا وجود ایراد در تنظیمات شبکه بر روی کیفیت تماس تاثیر می گذارد. در واقع کیفیت سخت افزاری که استفاده می کنید کاملا بر روی کیفیت تماس موثر است ، ولی در شرایطی که پایداری شبکه و سخت افزار مورد نیاز فراهم شود کیفیتی حتی فراتر از تلفن های آنالوگ خواهد داشت .بنابراین اکیدا توصیه می شود که از تجهیزات باکیفیت برای راه اندازی سیستم VoIP خود استفاده کنید .
کیفیت در استفاده از سیستم آنالوگ بحثی کاملا ملموس بوده است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد.
4- مقیاس پذیری
مقیاس پذیری در سیستم VoIP به این صورت است که به تعداد کاربرهایی که قصد اضافه کردن داریم ، داخلی روی سرور اضافه می کنیم و تلفن رومیزی اضافه می کنیم ، ولی در سیستم آنالوگ باید برای هر کاربر اضافه ،کابل کشی نیاز است و اگر سخت افزار سانترال پورت آزاد برای کاربر جدید نداشته باشد نیاز به تجهیزات سخت افزاری و همچنین تنظیمات نرم افزاری جدید می باشد.
بنابراین مقیاس پذیری در VoIP بسیار راحت تر و همچنین ارزان تر است.


5-قابلیت اطمینان
نصب مناسب و حرفه ای برای هر کدام از دو سیستم VoIP و سانترال باعث اطمینان پذیر بودن یا نبودن این سیستم ها می شود ، اما در شرایطی که برای سیستم مشکلی پیش بیاید خطایابی و رفع خطا در سیستم VoIP بسیار ساده تر است.
6- جابه جایی پذیری افراد تیم
در سیستم VoIP ویپ با استفاده از کامپیوتر و موبایل خود امکان دسترسی به تماس ها را حتی خارج از دفتر کار خود خواهید داشت که این مورد در سانترال های آنالوگ امکان پذیر نمی باشد.
7-استانداردها و تکنولوژی
در یک سیستم آنالوگ که از استانداردها و تکنولوژی قدیمی استفاده می کند ممکن است فقط با گزینه های محدودی از تجهیزات بتواند به طور سازگار کار کند . اما در یک سیستم مدرن مثل VoIP ، تکنولوژی ها و استاندارد های روز استفاده می شود ، بنابراین از آخرین و به روز ترین دستگاهها استفاده می شود و سازگاری بیشتری با انواع تجهیزات دارد.
 8- نوع کسب و کار
به نظر می رسد که کسب و کار هایی که برنامه ای برای گسترش دادن به کار و افزایش سایز کسب و کارشان ندارند می توانند از سانترال قدیمی خود کماکان استفاده کنند اما کسب و کار های رو به پیشرفت و ارتقا نیاز دارند که از یک سیستم تلفنی منعطف مثل VoIP ویپ استفاده کنند.
9- امنیت
در سیستم آنالوگ قدیمی به دلیل اینکه ارتباطی با اینترنت وجود ندارد بنابراین امکان حمله به سیستم و هک نیز وجود ندارد در سیستم VoIP ویپ که بر روی بستر شبکه قرار دارد امنیت سیستم وابسته به امنیت شبکه می باشد و در صورتی که بر روی بستر اینترنت قرار نگیرد تهدید خاصی وجود ندارد ، در صورت قرار گرفتن بر روی اینترنت هم چنانچه تنظیمات شبکه مناسبی انجام شده باشد می توان از تهدید ها و حملات اینترنتی جلوگیری نمود.
10-تماس داخلی(خانگی)
در یک سیستم VoIP ویپ انواع تماس ها تماس داخلی و به اصطلاح خانگی تلقی می شوند، اما در سیستم آنالوگ تماس ها برای انتقال با هزینه همراه خواهند بود.
11-تماس بین المللی
تماس های بین المللی به استفاده از سیستم VoIP و استفاده از اینترنت بسیار کم هزینه تر خواهند بود ،در حالیکه برقراری این تماس ها برای شرکت ها با استفاده از تلفن های انالوگ هزینه های سر سام آوری در بر خواهد داشت.
12-میزان قطعی
از آنجاییکه در سیستم VoIP ویپ بخشی از زیر ساخت در اختیار خودتان خواهد بود بنابراین با برقراری زیر ساخت مناسب میتوانید میزان قطعی را بسیار کم و یا حتی به صفر نزدیک کرد اما نقطه یکسان در سیستم VoIP ویپ و آنالوگ آن بخشی از سیستم است که در دست فراهم اورندگان سرویس می باشد و از دسترس شما خارج است که میزان قطعی آن از حدود اختیارات شما خارج می باشد و این میزان در سیستم آنالوگ بسیار بیشتر است و با توجه به ساختار کاملا فیزیکی و پیچیده سانترال های قدیمی در صورت بروز قطعی های داخلی رفع ایراد بسیار زمان برتر از پیدا کردن خطا و رفع آن در سیستم VoIP می باشد.
13-صندوق صوتی حرفه ای
هردوی سیستم های سانترال و VoIP ویپ قابلیت ارسال پیام های صوتی به پست الکترونیک و تبدیل آن به متن را دارا می باشند، در مورد سانترال شما نیاز به تجهیز سخت افزاری اضافه برای انجام این مورد دارید اما در سیستم VoIP تجهیز دیگری نیاز نیست.
14-تماس چند رسانه ای
در سانترال های قدیمی فقط تماس صوتی انتقال می یابد در حالیکه VoIP میتواند تماس صوتی، تصویری و همچنین ویدئو کنفرانس را نیز پشتیبانی کند.
15-استفاده از اینترنت
برای استفاده از VoIP نیاز قطعی به اینترنت نیست و بر روی شبکه داخلی هم می توان از VoIP استفاده کرد که برای هر کاربر حدود 100 کیلو بیت بر ثانیه پهنای باند مورد نیاز است، از اینترنت برای موارد خاص در VoIP استفاده می شود .

16-ویژگی های تلفن
تلفن های مورد استفاده در VoIP دارای ویژگی های بسار زیادی از جمله مواردی که در بالا به آنها اشاره شد می باشند و همچنین گزینه های بسیار زیادی برای استفاده از سیستم VoIP وجود دارد که آن را هم در بالا خواندید اما برای تلفن های آنالوگ گزینه ها و ویژگی های محدودی وجود دارد.

17- شخصی سازی
شخصی سازی در سانترال ها امکان پذیر می باشد ولی نیازمند دانش تخصصی و تجهیزات خاص می باشد و با پیچیدگی های خاص خود همراه است.
در سیستم VoIP ویپ می توانید شخصی سازی مورد نیاز بر روی سناریو تلفن خود را بدون اضافه کردن تجهیزات به هر نحوی که بخواهید داشته باشید.
18-قابلیت به روز رسانی
دقیقا مثل مقیاس پذیری و شخصی سازی قابلیت به روز رسانی هم برای سانترال های قدیمی آنالوگ یک چالش محسوب می شود ، حداقل چیزی که برای به روز رسانی به آن نیاز خواهید داشت تجهیزات جدید و نیروی با دانش تخصصی مورد نیاز است، بسته به هدف ممکن است نیاز به تیم توسعه هم داشته باشید. اما اگر به سیستم VoIP مهاجرت کنید به روز رسانی سیستم بسیار ساده خواهد بود و نیاز به تجهیزات اضافه  نیست
19-سازگاری با تلفن همراه
همانطور که گفته شد از VoIP می توان بر روی تلفن همراه استفاده کرد اما امکان استفاده از تلفن همراه بر روی سانترال های قدیمی وجود ندارد.
20-درگیر شدن تیم IT
تیم IT شما در صورتی که از سیستم VoIP استفاده کنید بسیار کمتر از زمانی که با سانترال های قدیمی کار می کنید در گیر خواهند شد زیرا در زمان استفاده از VoIP فراهم کننده سرویس معمولا پشتیبانی سرویس را هم برعهده می گیرد ، اما در مورد سانترال خودتان باید مسئولیت صفر تا صد کار را برعهده بگیرید.
21- سایر ویژگی های حرفه ای
از جمله ویژگی های حرفه ای دیگری که در VoIP وجود دارد می توان به صف تماس ،انتقال تماس ،ضبط تماس، مشخص کردن گروهی که خطشان هم زمان زنگ می خورد ،کنفرانس تماس و آنالیز تماس و گزارش گیری و ... اشاره کرد ، ویزگی هایی که در سانترال های قدیمی نمی توان یافت.
به عنوان کلام پایانی اگر از جمله کسب و کارهایی هستید که برای مشتریان خود و ارتقا کسب و کار خود ارزش ویژه قائل هستید و نمی خواهید تماس های ورودی را از دست بدهید، با استفاده از سناریو های متعددی که در سیستم های تلفنی VoIP وجود دارد این امکان برای شما فراهم شده است ، امکانات حرفه ای که در سانترال های قدیمی وجود ندارند و قطعا عدم وجود آنها دور نمای حرفه ای کسب و کارتان را خراب می کنند.
در بازار های رقابتی امروز تماس های تلفنی از اهمیت بالایی برخوردارند ، بنابراین هوشمندانه انتخاب کنید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
سایر مقالات
تفاوت های Voip و سیستم تلفنی آنالوگ

تفاوت های Voip و سیستم تلفنی آنالوگ

سانترال یک دستگاه فیزیکی مرکزی است که از آن جهت مدیریت تماس های سازمان استفاده می شود، زیر ساخت مورد استفاده در سانترال ها کابل مسی می باشد و برای توسعه نیاز است که برای هر مورد جدید کابل کشی انجام شود.
ویدئوکنفرانس SX20 Cisco و مزایای آن

ویدئوکنفرانس SX20 Cisco و مزایای آن

Cisco TelePresence SX20 Quick Set (SX20 Quick Set) (ویدئوکنفرانس SX20 Cisco) می‌تواند هر صفحه‌ نمایش تخت را به یک سیستم ویدئو کنفرانس ظریف و قدرتمند تبدیل کند. SX20 Quick Set برای ارائه ویدئو با وضوح بالا و کنفرانس چند شاخه‌ای با انعطاف‌پذیری مناسب برای اندازه و تنظیمات مختلف اتاق طراحی شده است و قیمت مناسب دارد. SX20 Quick Set از قابلیت تعبیه شده برای پشتیبانی چند نقطه‌ای با فناوری Cisco TelePresence MultiSite پشتیبانی می‌کند.
ویدئوکنفرانس آوایا CU360

ویدئوکنفرانس آوایا CU360

استفاده از ویدئوکنفرانس در برگزاری جلسات کاری و آموزش از راه دور یکی از تکنولوژی‌های بسیار کاربردی است. این سیستم با ایجاد یک ارتباط صوتی - تصویری بین چند مکان مجزا و دور از هم به ما امکان برقراری ارتباط با افراد مختلف در مکان‌های مختلف را به طور هم‌زمان می‌دهد. یکی از محصولات پیشرو در این عرضه ویدئوکنفرانس آوایا CU360 است.